måndag 4 maj 2009

Helgkurs agility

(Eva bertilssons hund Tissla visar perfekta kontaktfält)

I helgen har jag och vovvarna varit på ett oerhört inspirerande och lärorikt agilityläger för Eva Bertilsson.


Det var ett helt nytt "tänk" man fick lära sig.


Om jag ska börja från början och lära Polly enligt det "nya sättet" så kommer hon eventuellt att kunna börja tävla nästa sommar. Vilket iof. passar rätt bra i planeringen för det var ju ändå så det var tänkt.


Men som sagt först och främst tar jag "russinen ur kakan" sen får vi se hur långt min ambition orkar med.


Jag fick svart på vitt nu vilken duktig och lyhörd hund Amigo är. Att det gått så bra på många tävlingar beror inte på att jag har varit en speciellt duktig eller tydlig handler, utan att Amigo har varit så focuserad på vad jag gjort och ändå kunnat hålla farten uppe och vara självständig. (Detta trots att jag har viftat med armar, haft axlarna fel och aldrig kunnat hålla tyst;-)


Jag tror jag fått klarhet i varför han kännts lite seg de senaste veckorna. Och jag har fått många tips på hur jag ska göra för att få igång honom, men att ibland får man helt enkelt acceptera att hundan har en dålig dag och då är det bättre att bara göra något kort lätt moment med massor av beröm och sen sluta så att inte hunden får fel attityd.Eftersom det är en GLAD & KAXIG hund man vill ha på banan;-)

http://www.carpemomentum.nu/ (Evas företag)

2 kommentarer:

Emma M sa...

Vad spännande det låter med helgkurs och ett "nytt sätt" att träna på :) Har du ingen tävling på gång här i Jönköpingstrakterna så jag kan komma och kolla på er? Läste om din mage också! Grattis!!

Jessica sa...

Hej Emma!
Ja det var en givande helg med
Eva!
Blir nog inte så många fler tävlingar i år med tanke på att bebisen kommer i September.Jag hoppas att jag orkar med Bjuvcupen om en månad iallafall:-)